עקרונות תזונה לקשישים

  • מומלץ לגוון את התפריט היומי.
    • יש לכלול כל יום מזונות משש קבוצות מזון:
    • קבוצת הדגנים ומוצרי מאפה הכוללת לחם, מצה, תפוחי אדמה, אורז, אטריות, סולת, קוואקר, קמח, עוגיות.
    • *ירקות
    • *פרות

    • * במידה ויש בעיות לעיסה ניתן לבשל, לרסק או לגרד ירקות או פירות בפומפיה.
    • מזונות עשירים בחלבונים כמו ביצים, עוף, הודו, בקר, דגים, חלב, גבינות שונות ומוצרי חלב מסוג לבן, חומוס שעועית, עדשים, אפונה וכו.
    • מזונות עשירים בשומנים : כל סוגי השמן, גרעינים, מרגרינה, טחינה, מיונית, זיתים.
    • ממתקים ומשקאות ממותקים בסוכר- מומלץ להמעיט.
  • שמירה על משקל בריא- מומלץ להיוועץ בדיאטנית או ברופא מטפל לגבי משקל הגוף הרצוי.


  • שתייה – יש לשתות נוזלים במידה מספקת. הסימן לשתייה מספקת צבע שתן בהיר (פרט למקרים של לקיחת תרופות המשנות צבע שתן).


  • עצירות ניתן למנוע על ידי שתייה מספקת, אכילת ירקות ופירות בקליפתם, צריכת דגנים מלאים (לחם מחיטה מלאה, אורז מלא, שבולת שועל, תפוחי אדמה בקליפה). פעילות גופנית תורמת גם היא. לפני שימוש בכל סוג של תה משלשל, או לקסטיבים למניהם יש להוועץ ברופא או אחות.


  • מומלץ להמעיט בצריכת שומנים מהחי ולהשתמש במוצרי חלב דלי שומן (עד %5 שומן). לבישול , טיגון ומריחה מומלץ להשתמש בשמנים צמחיים כמו: שמן זית, שמן קנולה, אבוקדו, טחינה, מיונז וכו. מומלץ להמעיט בצריכת חמאה מרגרינה ובמוצרים המכילים אותם- בצק עלים, בורקס, עוגיות וכו.


  • מומלץ לאכול שלוש ארוחות עיקריות ושלוש ארוחות ביניים.


  • במקרה של מחלה הדורשת התייחסות תזונתית אישית כגון:
    סוכרת, עודף שומנים וכולסטרול בדם, מחלות כבד וכלייה ועוד. יש לפנות לייעוץ רפואי ודיאטטי מתאים.