סכנות הקור בגיל המבוגר - הנחיות לציבור

אנו נמצאים בעיצומו של החורף, וכן בתקופה של קשיים כלכליים בפרט באוכלוסית הקשישים, שעלולים לגרום לצמצום בחימום הבתים. לאור זאת, וכדי למנוע סכנות העלולות להגרם מחשיפה לקור, בפרט באוכלוסיה המבוגרת - האגף לגריאטריה החליט לרענן את הידע של הציבור בנושא.

השפעת הקור על גוף האדם
בגיל המבוגר יש סכנה מוגברת בקור.
האדם הזקן עלול לפתח מצב של ירידת חום הגוף (היפותרמיה), שבו טמפרטורת הגוף יורדת מתחת ל- 35 מעלות (טמפרטורת הגוף התקינה היא קרוב ל- 37 מעלות).
יש להדגיש שאפילו שינוי של מעלה וחצי - - 1.5 מעלות יכול לגרום לתוצאות חמורות אם לא יזוהה במהירות ויטופל כנדרש.

גם אם חום הגוף לא יורד, קיימות סכנות רבות אחרות עקב חשיפה לקור, בעקר אצל מבוגרים הסובלים ממחלות לב או ריאות.

לכן יש חשיבות רבה לנקוט בכל האמצעים כדי למנוע מצבים אלו.

כיצד ניתן למנוע פגיעת קור:

חימום נאות:
  • חימום הבית בטמפרטורה קבועה בסביבות 24 מעלות ולא פחות מ- 21 מעלות.
  • מומלץ לרכוש מדחום שמודד את טמפרטורת החדר.
  • יש לדאוג ללחות האוויר בחדר, כדי להימנע מאויר יבש מידי – אפשר להשתמש במכשיר אדים.
  • יש לדאוג לאטימה נאותה של פתחי הבית (חלונות, דלתות וכו').
  • יש לבדוק את בטיחות התנורים בדירה – תוך הסתייעות בבני משפחה ואנשי מקצוע.
  • יש לעקוב אחר תחזיות מזג האוויר ולהיערך בהתאם.
לבוש נאות:
  • יש להקפיד על לבוש נוח ומחמם, בכמה שכבות למנוע איבוד חום.
  • בבוקר חשוב שהלבוש יהיה חם יחסית, היות והגוף עדין לא פעיל דיו (מטבוליזם נמוך).
  • ביציאה החוצה – ללבוש כובע וכפפות בנוסף למעיל.
  • גם בלילה יש ללבוש ביגוד חם כולל גרביים. מומלץ שימוש בסדיני פלנל (שמחממים יותר) ולהקפיד על חימום החדר (באמצעים בטיחותיים).
  • אם יש קשיים כלכליים במימון החימום – ניתן לבקש סיוע משירותי הרווחה באזור המגורים.
הרגלי בריאות:
  • יש לשתות בכמות מספקת ( 10 -8 כוסות שתייה ליום) – גם ללא תחושת צמא!
  • להימנע משתייה מרובה של קפאין ואלכוהול.
  • יש להקפיד על ארוחות קלות יחסית לעתים קרובות ( 5-6 ביום) ולהימנע מארוחות כבדות. ניתן לקבל ארוחות מוכנות באמצעות המדור לזקן בלשכות הרווחה העירוניות.
  • שתיה ואוכל חמים מסייעים לשמור על חום הגוף.
  • בעת השהות בבית - יש להקפיד על פעילות ותנועה, כדי להגדיל את זרימת הדם ואת חום הגוף.
יש להתייעץ עם הרופא המטפל:
  • לגבי נטילת תרופות שעלולות להגביר את הרגישות לקור.
  • לגבי מצבי בריאות שעלולים להגביר סיכון זה.
ובנוסף, לגבי קשישים המתגוררים לבד:
  • יש לשמור על קשר ולדאוג לביקורים בבית של בני המשפחה, חברים, שכנים, או מתנדבים - לפחות פעם ביום.
  • לוודא שהפרטים האישיים (שם, כתובת, ומספר טלפון) נמצאים בידי שירותי הרווחה באזור המגורים, כדי לקבל סיוע במידת הצורך וביקורים סדירים.
כיצד מבקר יכול לזהות אצל קשיש ירידה בחום הגוף?
  • ניתן לראות שהבית קר והזקן ירוד בפעילותו יותר מהרגיל.
  • עם זאת, בשלבים ההתחלתיים של ירידת חום הגוף - הזקן הסובל מקור לא ירעד ולא יתלונן על תחושת קור!
  • מדידת חום במדחום הביתי עלולה לא לזהות את הבעיה – היות והוא מיועד למדוד עלית חום!!
  • אם ימשך המצב - האדם המבוגר יהיה פחות ערני ועלול להיות מבולבל.
  • במצב זה קיימת סכנה לפגיעה בתפקוד מערכות חיוניות ונדרשת פניה מיידית לבית החולים.
אם יש חשד לירידת חום הגוף:
  • יש להזעיק מיד עזרה רפואית.
  • עד להגעת הסיוע – יש לחמם את הסביבה ולהתכסות בשמיכה חמה.
מדוע גוברת הסכנה מקור בגיל המבוגר?
קיים שילוב של גורמים גופניים (פיזיולוגיים) והתנהגותיים:
  • קשישים חשים פחות את הקור בסביבתם
  • בזקנה – היכולת לאזן (לווסת) את חום הגוף פוחתת
  • קשישים במצב תזונתי ירוד – פגיעים יותר לקור
  • קשישים נוטים לשתיה מועטה מדי ולהתייבשות – גם בחורף!
  • יש סכנה בשתיית אלכוהול – האלכוהול גורם להתקררות הגוף למרות רושם מוטעה שהוא מחמם.
  • הזקן עלול לשהות בחוסר תנועה בבית
  • חוסר לבוש נאות בבית ובחוץ
  • יש נטייה לחמם פחות את הבית – כדי לחסוך בהוצאות החימום
בנוסף יש קשר למצבים רפואיים:
  • תרופות מסוימות מגבירות את הסיכון לפגיעת קור (כגון תרופות לשינה ולהרגעה) – יש להיוועץ ברופא
  • במחלות מסוימות גוברת הסכנה מקור: מחלות לב וכלי דם, מחלות ריאות כרוניות, סכרת, תת-פעילות של בלוטת התריס (היפותירואידיזם), דמנציה (שיטיון) ועוד.
    הסיכון מוגבר גם במצבים המאופיינים בהגבלת התנועה, כגון בבעיות פרקים, שבץ מוחי, מחלת פרקינסון ועוד.
  • במחלה זיהומית בגיל המבוגר – לעתים הסימן הראשון הוא דווקא ירידת חום הגוף (להיפך מהתגובה באנשים צעירים יותר).
הסיכון לירידת חום הגוף קיים גם בירידה קלה בלבד של טמפרטורת הסביבה.
ככל שיש לזקן יותר גורמי סיכון אישיים וסביבתיים – הסכנה הולכת וגדלה.

על כן חשוב לנקוט בצעדי המניעה שפורטו!


לראש העמוד