הנחיות לציבור - סכנות מזג אויר חם בגיל המבוגר

בתקופת הקיץ,ולעיתים גם בעונות המעבר, יש סכנה מוגברת לציבור עקב טמפרטורות גבוהות ועליה בלחות.
הסכנה קיימת במיוחד כאשר יש גל חום (מספר ימים חמים ברצף), וכאשר יש עומס חום ניכר (שילוב טמפרטורות גבוהות ולחות יחסית גבוהה, או טמפרטורות גבוהות ביותר גם ללא לחות גבוהה).
לדוגמא, גל חום מוגדר במרבית האזורים בעולם כטמפרטורה סביבתית גבוהה מ-C°32.2 למשך שלושה ימים רצופים או יותר. עומס חום כבד ישרור כבר בטמפרטורה של C°30 אם הלחות היחסית היא מעל ל- 70% ובטמפרטורות גבוהות יותר גם כשהלחות נמוכה יותר. הסכנה הבריאותית ממזג אויר חם גדולה במיוחד בגיל המבוגר.
לאור זאת, החליט האגף לגריאטריה לרענן את הידע של הציבור בנושא.


השפעת החום לגוף האדם במצב הרגיל, כשטמפרטורת הסביבה עולה, הגוף מקרר את עצמו באמצעות הזעה, ומונע עליית חום הגוף. אולם במזג אויר חם וכשהלחות גבוהה הזיעה אינה מתאדה במהירות, והגוף לא יכול להתקרר. במצב זה עלולה להתפתח "מכת חום", המאופיינת בעליה מהירה של טמפרטורת הגוף מעל C°40, בסיכון גבוה לפגיעה במוח ובמערכות חיוניות אחרות בגוף, ובשיעורי תמותה גבוהים.
הסיכון לפתח "מכת חום" גבוה יותר בגיל המבוגר (וגם בגילאי 0-4), בחולים במחלות לב וכלי דם, באנשים הסובלים מהשמנת יתר, בחולים במחלות כרוניות אחרות, במטופלים בתרופות מסוימות, ובעת מחלה חריפה או התייבשות.
לכן יש חשיבות רבה לנקוט בכל האמצעים הבאים כדי למנוע את הסכנות הבריאותיות של מזג האויר החם.

כיצד ניתן למנוע פגיעות חום:
ההגנה הטובה ביותר כנגד נזקי החום – היא מניעה.
  • יש לעקוב אחר תחזיות מזג האוויר ולהיערך בהתאם.
  • באזור השפלה ורצועת החוף יש לשים לב לא רק לטמפרטורה אלא גם לעומס החום – מדד המשלב חום ולחות.


  • הצעדים שיש לנקוט הינם
  • יצירת סביבה קרירה
  • זהירות ביציאה החוצה בשעות החום
  • שתיה נאותה
  • זהירות-יתר במצבי סיכון, כמפורט:
    • יצירת סביבה קרירה:
    • בשעות השיא של החום מומלץ לשהות במקום שיש בו מיזוג אויר. אם אין בביתך מיזוג אויר - מומלץ לשהות מספר שעות במקום ציבורי ממוזג, כגון מרכז קניות, וכך לצמצם את משך השהיה בחום.
    • הדרך הטובה ביותר לקירור הדירה הינה באמצעות מזגן.
      אין צורך להפעיל המזגן בכל היממה - חשוב לעשות זאת בשעות שיא החום.
    • מאווררים יכולים להקל על תחושת החום, אך בטמפרטורת סביבה מעל C°35 אין ביכולתם לקרר את הגוף או להגן מפני פגיעה בריאותית.
    • מומלץ בשעות החום להגיף תריסים או וילונות, כדי לצמצם את חדירת קרינת השמש, אך להשאיר את הדירה מאווררת. תריסים מוגפים יכולים להוריד את חדירת החום לדירה בכ-80%.
    • מקלחת או אמבטיה במים קרירים עוזרים בקירור הגוף.
    • רצוי ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים.
    • יש להימנע מלצאת החוצה בשעות החמות. הגבל את פעילויותיך מחוץ לבית לשעות הבוקר המוקדמות או לשעות הערב.
    • רצוי לנוח. צמצם פעילות גופנית מאומצת במזג אויר חם.
      אם עליך לעשות פעילות גופנית, הקפד לשתות במהלך הפעילות, בנוסף לשתיה היומית המומלצת, עוד 2-4 כוסות מים קרים או שתיה קלה אחרת.
      אם עליך לצאת החוצה
    • טרם היציאה - יש להקפיד לחבוש כובע רחב שוליים, להרכיב משקפי שמש, ללבוש בגדים בהירים, קלים ונוחים ולמרוח קרם הגנה כנגד השמש.
    • השתדל לנוח לעתים קרובות במקום מוצל.
    • צמצם למינימום את השהיה ו/או המאמץ בחום.
    • אזהרה: לעולם אין להישאר (או להשאיר אדם אחר) ברכב חונה שחלונותיו סגורים.
    • יש להרבות בשתית מים קרים או שתיה קלה אחרת.
    • רצוי למעט במשקאות ממותקים, משקאות המכילים קפאין ואלכוהול.
    • כמות השתיה הנדרשת היא 10 -8 כוסות שתייה ליום – גם ללא תחושת צמא!
    • באשר לאכילה - יש להקפיד על ארוחות קלות ומאוזנות.
    • אזהרה: אם הרופא שלך הורה לך, בשל בעיותיך הבריאותיות, להגביל את כמות השתיה, יש להתייעץ אתו כיצד לנהוג בימים חמים.
      במצבים הבאים יש להתייעץ עם הרופא המטפל:
    • אנשים הסובלים ממחלות לב וכלי דם, השמנת יתר, מחלות כרוניות אחרות, מחלות נפש, ובעת מחלה חריפה או התייבשות.
    • אנשים המטופלים בתרופות הפועלות על מערכת העצבים המרכזית (המוח) - כגון תרופות להרגעה, לשינה, למחלת פרקינסון, ולבעיות נפשיות מסוימות. תרופות אלו עלולות
      בנוסף, לגבי קשישים המתגוררים לבד:
    • בעת גל חום - יש לבקרם לפחות פעם ביום, ולשים לב שאינם מפתחים סימני עייפות מחום או מכת חום (כמפורט להלן). הביקורים יכולים להיות ע"י בני המשפחה, חברים, שכנים, או מתנדבים.
    • יש לוודא שהפרטים האישיים של הקשיש (שם, כתובת, ומספר טלפון) נמצאים בידי שירותי הרווחה באזור המגורים, כדי לארגן בקורים סדירים או לקבל סיוע במידת הצורך.
    חשוב לגלות עירנות יתר למצבים של פגיעה מחום ולטפל כיאות – כמפורט בהמשך.
    יכולות להיות דרגות שונות של פגיעה מחום.
    הפגיעות החמורות הן תשישות חום - ומכת חום.


    מכת חום (heat stroke)
    זו הפגיעה הבריאותית החמורה ביותר מחום. היא מתרחשת כאשר הגוף לא מסוגל לקרר את עצמו בסביבה החמה: מנגנון ההזעה אינו יעיל, וטמפרטורת הגוף עולה במהירות, לעתים מעל - C°41 תוך רבע שעה (!). במצב זה עלולה להיות פגיעה במערכת העצבים המתבטאת בערפול הכרה, בילבול או התכווצויות, וכן פגיעה במערכות חיוניות אחרות בגוף. מכת חום עלולה לגרום למוות או נכות תמידית, אם לא יינתן טיפול מיידי.
    סימנים המבשרים מכת חום כוללים:
  • טמפרטורת גוף גבוהה מ- C°39.5, עור אדום, חם ויבש (ללא הזעה), דופק מהיר, כאב ראש הולם, סחרחורת, בחילה, בלבול, ירידה בהכרה.

  • הטיפול בחשד למכת חום:
  • יש להעביר את הנפגע במהירות לבית החולים.
  • עד להגעת העזרה, יש למקם את הנפגע באזור קריר/מוצל ולקרר אותו (כגון במגבות רטובות).
  • אזהרה: במכת חום - אסור לתת לנפגע לשתות! הטיפול בנוזלים הוא דרך הוריד, ע"י הצוות הרפואי.


  • תשישות חום (heat exhaustion)
    זה מצב מתון יותר של פגיעה מחום, ועלול להתפתח לאחר חשיפה לחום במשך מספר ימים בהעדר שתיה מספקת. הסכנה גבוהה במיוחד בגיל המבוגר, באלה הסובלים מיתר לחץ דם ובאנשים שעשו מאמץ גופני בסביבה חמה.
    הסימנים לתשישות חום כוללים:

  • הזעה מרובה, חיוורון, כאבי שרירים, עייפות, חולשה, סחרחורת, כאבי ראש, בחילה או הקאות ונטיה להתעלפות. העור לרוב קר ולח, הדופק מהיר וחלש, הנשימות מהירות ושטחיות. הטמפרטורה יכולה להיות בתחום התקין. ללא טיפול המצב עלול להידרדר למכת חום.


  • הטיפול בתשישות חום:
  • לנוח באזור קריר, ולשחרר בגדים לוחצים.
  • לקרר את הגוף (כגון במגבות רטובות).
  • לקרר את הסביבה או לעבור למקום ממוזג.
  • לשתות בלגימות קטנות - מים או שתיה קלה אחרת.
  • לעקוב אחר המצב. אם יש החמרה, כגון הקאה, ירידה בערנות או בלבול - יש לפנות מיידית לעזרה רפואית.


  • לסיכום:
    לאור הסכנה לפגיעה בריאותית מחום - חשוב לנקוט בצעדי המניעה שפורטו:
  • יצירת סביבה קרירה
  • זהירות ביציאה החוצה בשעות החום
  • שתיה נאותה
  • זהירות-יתר במצבי סיכון


  • לראש העמוד